måndag 18 april 2011

Tess fick ett 2:a VK i Altaprövens VK-finale

Foto ovan: Dagfinn Nilsen Joachim & Tess med 2VK Final, Altapröven 2011.




Roland Strige med sin och Camillas GS "Del Piero" Tess sitter på "månen" och väntar på sin tur. Stian H & Lise N med sin Pointer "Aiko" som vann finalen med 1 VK m./ CACIT, i väntan på släpp under semifinalen.



"Bretongänget samlat innan upprop inför en ny spännade dag på fjället. Semifinal för VK-hundarna och Final för kvalificerade Artic Cup hundar. På bilden: Kurt, Per-Johnny, Lena Maria, Gunnar och A-G. "



" En samlad Joachim innan uppropet inför VK-kvalet. Miroi står det på bröstet. Miroi är Sveriges marknadsledande utbildningsföretag på distansutbildning och tillika min arbetsgivare sedan 6år tillbaka.

"Altaprövens stora Vinnarklass blev ett kraftprov för såväl hundar, domare som förare över tre långa dagar. Samtidigt som 80 VK hundar spred ut sig över Finnmark, drog unghundarna med 1 UKL i bagaget ut i terrängerna i ett tufft Artic Cup-kval och sedermera också i en spännande final. Som om inte detta vore nog så startades det också många kvalitetspartier i UK och AK som också fick plats på fjället. Att det krävdes många domare som ställde upp och dömde är ingen svår gissningslek i sammanhanget eftersom Artic Cup och VK:n döms av två domare per parti. Enligt uppgift var det hela 22 stycken domare som dömde under helgens jaktprov. Att få till detta är inte gjort i en handvändning kan jag som garvad provarrangör, men av pyttesmå prov i jämförelse intyga. Altapröven och Artic Cup är ett jättearrangemang att ro iland, vilket VFFK:s provledning med Dagfinn Nilsen i spetsen verkligen gjort med glans. Som tacksam deltagare ber jag att få tacka provledning och domare så mycket för ett mycket trevligt Altapröve 2011 . Jag lyfter på hatten och bugar mig och kommer tillbaka 2012 igen:-) När det kommer till mitt eget deltagande i vinnarklassen med Tess, så är jag mycket nöjd med helgen som gick. Tess gick mycket bra sökmässigt. Från kvalet gick Tess vidare som första hund utan fågelarbete, vilket innebar att hon var rangerad som nr: 7 efter de 6 hundar som hade lyckan att ha haft fågel & fågelarbeten under sina släpp, och blev premierade. Tess hade inte någon fågel i sina släpp vare sig i kval eller i semifinal, utan fick lita till att springa tillräckligt vackert för att komma vidare mot den hägrande finalen :-) Det senare gjorde hon verkligen, inte minst i semifinalen då hon sökte glimrande. Från semifinalen gick Tess vidare på sök rangerad som nr:3 i vårt semifinalparti, efter de två hundar med fågelarbeten och fina premieringar.

Anne Grethe och Cessna som jag delade boende med under helgen, kom med till semifinalen från kvalet men blev tyvärr utslagna där. För min egen del hade finaldagen kunnat få en bättre start än den nu fick. Efter upprop och finaltäckesutdelning till finalisterna, satte vi oss i våra bilar och började köra i kolonn upp mot finalterrängen i "Stilla". Ungefär 10 minuter innan vi var framme så ringde Anne G från sin bil på väg ut mot sin jaktprovsterräng. Hon meddelade mig kallt i telefon att hon inte älskade mig längre och inte ville att vi skulle träffas mer framöver. Detta blev naturligtvis en rejäl kalldusch för min del, eftersom jag tyckte att det hade börjat fungera bra mellan oss igen. Ett trist besked för min del som träffade mig med kirurgisk precision & utstuderad timing direkt innan finalen.... Jag bestämde mig dock där och då, för att försöka "stänga av" mina innersta känslor temporärt, så gott jag nu kunde, för att inte låta detta få förstöra finalen för mig och Tess allt för mycket och låta detta få avsedd effekt. Inte helt enkelt eftersom man ju definitivt inte är någon maskin, utan bara är av kött, blod och med känslor.......!!! Hade nu Anne bara kunnat ha sagt något om detta innan vi åkte från Lakselv till Alta hade jag ju fått med mig mina prylar från Lakselv och kunnat köra hem till Kiruna direkt från Alta och sparat 30 onödiga mil efter 3 tunga provdagar. Jag hade ju faktiskt åkt enkom till Lakselv innan Alta, för att avlasta just Anne med grabbarna under hennes jobbvecka för att hon skulle hinna ut med Cessna innan Altaprovet. Tack för kaffet, för detta kändes inte riktigt rättvist och juste. Nåväl slutet gott, allting gott och jag är nu hemma i Kiruna igen och slickar mina sår. Även om den semester jag tagit ut för att spendera i Laskselv tillsammans med Anne under påsken som vi planerat, nu kommer att få firas tillsammans med goda vänner & mina älskade hundar istället:-))) Det känns dock bra i nuläget som allt utvecklat sig.









Det blev nu trots allt detta kaos en fantastiskt fin och spännande finaldag på fjället med många duktiga hundar och en trevlig, hjärtlig stämning i finalpartiet. Det blev en dag som skulle visa sig sluta, betydligt bättre än den hade börjat:-) Tess gick mycket bra i sitt första släpp, frånsett att hon slog sig bakåt i terrängen den första minuten i starten, innan hon riktigt kom igång, tog tag i terrängen och sedan jagade glimrande. Hon gick mot Sven Wara:s duktiga Irländska Setter "Fax" som tog föringen i släppet från början men sedan försvann ur terrängen när Tess kom igång och pressade honom. Mot slutet av släppet tog Tess ett fint stramt stånd. Vi såg ripan sitta på en barfläck 15-20 meter framför henne. Domaren och jag skidade fram och jag gav resningsorder. Tess gjorde en kort resning, fick ripan på vingarna och satte sig snabbt. Utredning och apport var inga problem och hon lade sig med detta rangerad som nr: 2 efter Stian Henriksens Pointer "Aiko" som hade haft sitt fågelarbete med resning i släppet innan Tess skulle ut. Det var bara Aiko och Tess som haft fågelarbeten dittills. I släppet efter Tess fick sig även Vorsteh Dee-Dee ett fågelarbete med resning. Rangeringen var: Aiko på topp, Tess nr:2 och Jan-Egil Smuks SV Speldragets B-Dee-Dee nr:3 med fågelarbeten.Under andra rundan hände inte så mycket fågelmässigt annat än en fågeltagning utom jaktbart håll. Inte förrän Tess och B-Dee-Dee skulle ut i ett medvindssök i andra rundans sista släpp. "Aiko" hade då gått sitt släpp "rent", utan fågel och nu var det så dags för 2:a rundans sista par ut. Tess och Dee-Dee visade upp ett högklassigt medvindssök där Tess förde släppet. I slutet av släpptiden när jag bara gick och hoppades på att det inte skulle hända något minusbelastande för Tess och Dee-Dee:s del så kom Tess fel i vind in på en ripa som hon stökkade. Jag behövde inte ens blåsa sitt eftersom Tess momentant respekterade fågeln och satte sig, men det var ju en chans på fågel detta, vilket ödelade möjligheten till ett ev. ReserveCacit för Tess och Dee-Dees del. Släppet fortsatte och under släppets absolut sista minut stökkade även Dee-Dee två ripor, men var lugn. Ännu ett minus för hundarna och nu var definitivt chanserna för ett R-Cacit borta. Hade nu sista släppet varit rent så hade nog provet avslutats här efter 2 rundor med utdelande av Cacit och ReserveCacit. Så blev nu inte fallet. Flera hundar i partiet hade sökt glimrande och var utan minus eftersom de inte haft fågel i sina släpp och skulle med ett fågelarbete med resning kunna knipa Cacit och vinna provet. Det blev en spännande avslutning på dagen med ytterligare två rundor, men där de få chanser som dök upp ödelades av olika skäl. Den sista rundan var bara 5 minuter lång och i dagens allra sista släpp skickades Tess och Aiko ut för att omedelbart kallas in igen och finalen var över. Pointer "Aiko" fick 1:a VK m./ CACIT, Min egen Breton " Tess" fick ett 2 VK och SV B-Dee-Dee fick ett 3:e VK. Ett stort jättegrattis till Stian & Lise och inte minst "Aiko" som numera mycket välförtjänt kan titulera sig Norsk jaktchampion. En riktig kanonhund och en ruggig motståndare att möta:-)För egen del är jag supernöjd med vår insats sett över 3 tuffa dagar, även om Tess och jag får fortsätta vår jakt på ett CACIT eller ReseveCacit för att Tess skall bli klar NJCH. Säsongen och dagen avslutades på bästa sätt trots en trist start på denna Palmsöndag. Jag vill här också passa på att gratulera Roger Halvari så mycket för segern i Artic Cup 2011, med sin ES: Simo´s Joshi. Gammal är äldst, Roger det har du bevisat med detta och jag ser med viss bävan fram emot att få träffa på din Joshi och dig i VK så småningom. :-) STORT GRATTIS! Tess fick alltså 2 VK Finale på detta 3 dagar långa högstatusprov i Alta 2011 och hennes husse är väldigt, väldigt nöjd och stolt över hennes insatser under helgen. Nu tar vi nya tag på alla fronter och ser ljust på framtiden:-) Nu är det Påsklov för min del och jag drar upp till min timmerstuga längs Torneälven med mina 2 bästa kompisar och familjemedlemmar: Tarzan och Tess och firar Påsk :-)) Glad Påsk på er alla mina vänner:-)) (Genom att klicka på rubriken i inlägget kommer ni direkt till Vffk:s hemsida för Altapröven här finns också en dreiebok för finalen, släpp för släpp under rubriken "Altapröven online")

Inga kommentarer: