lördag 23 april 2011

HA EN RIKTIGT GLAD PÅSK :-)




Påsken handlar om att njuta av den soliga härliga vårvintern på fjället. Detta är en tradition som jag burit med mig hemifrån sedan barnsben, då det fortfarande inte fanns väg mellan Kiruna och Riksgränsen och man var tvungen att lita till SJ som fungerade bra på den tiden. En påsk utan att ha fått rum i Katterjåkk eller i Vassijaure, var en katastrofal påsk på den tiden. Rum under Påskveckan i Katterjåkk lottades ut vartannat år på den tiden och det var inte alla gånger vi hade tur i lottningen. Dessa mellanår upplevdes som en smärre katastrof, för en liten fjällälskande kille som mig, som då bara var 8-10 år gammal. Traditionerna sitter fortfarande i sedan den tiden. För min del handlar påsken fortfarande om solsken och snö, fjälliv, skidåkning och pimpelfiske. Nu för tiden är repertoaren även utvidgad med hundträning, skoterturer och inte minst fotografering. Idag har jag min egen timmerstuga på en plats som jag älskar och behöver heller inte lita till någon tur i lottningen. Jag kan tillbringa påsktiden tillsammans med mina 2 älskade bretoner Tarzan & Tess här i Vakkuniva precis hur och när jag själv önskar. De ger mig så mycket glädje och kärlek. Nu kan vi tryggt ta skotern till stugan för att njuta fjällliv när vi själva vill. Vi går en härlig, ljus och fin tid till mötes:-) Idag på Påskafton kommer Pekka upp tillsammans med lilla Ebba på 3 år för att fira ett par fina påskdagar med oss här. Det skall bli så skojigt! Nej nu är det hög tid att fixa ett litet påskägg till Ebba som hon skall få när de kommer hit. Jag önskar er alla en riktigt skön påsk. Mina tankar går naturligtvis också till mina 2 favoritgrabbar uppe i Lakselv: Endre & Bjarte, som "förhoppningsvis" redan fått sina påskägg från mig, levererade av påskharen :-) Glad Påsk på er gó vänner:-)

Inga kommentarer: