söndag 29 juni 2008

Från hårdrockskonsert till flugfiske är steget inte långt!







The Hellacopters gjorde en energifylld spelning som rockade fett som Kirunafestivalens sista akt för detta år i Lördags natt. Bandet äntrade Kebnescenen kl. 24.00 för att 01.25 avsluta med sitt sista extranummer, till en vilt jublande publik! Klockan 07.50 hämtade jag upp Anders i receptionen på Scandic Hotel Ferrum för några timmars intensivt flugfiske innan han skulle ta flyget vidare hem till Stockholm för några dagars välförtjänt avbrott i det kontinuerliga turnélivet som handelsresande i hårdrock. Vackert, varmt och soligt väder med svag vind samt en hel del vakande öring mötte oss vid ett av Kirunas närbelägna öringvatten. Denna flugfiskefantast som i sin turnépackning inkluderar flugspö och rulle
vadarbyxor och vadarskor samt chestpack med flugaskar, tafsmaterial och diverse bra-att-ha -prylar för ändamålet. Själv mötte jag upp med min flytring och simfötter. Blev det någon fisk då? Tja, så nära man kan komma att få upp en öring utan att nå riktigt hela vägen in i kaklet som Tommy Söderberg, den förra förbundskaptenen i fotboll, nog skulle uttryckt sig. Efter ca. 20 minuters kamp från en flytring så började öringen att vara så pass trött att den borde kunna manövreras in i håven. Men efter ett sista desperat försök från öringens sida att slippa undan så slog den sig lös, mitt framför ögonen på mig och Anders. En fin öring i kilosformat som lugnt och värdigt kunde återgå till de fria livet och fortsätta sin eviga jakt på mat. Det blev inte fler chanser under denna alltför korta fisketur. Steget mellan att spela hårdrock mitt i natten inför en vilt vrålande publik på tusentals människor till att stilla flugfiska efter vakande öring till fåglarnas kvitter är dock inte långt, bara några få timmar. Men en viss kontrast kan man nog skönja. Tack för en trevlig fisketur och välkommen tillbaka.

Inga kommentarer: