onsdag 25 juni 2008

Laxfiske på Senja



Midsommarhelgen hade avsatts för att åka upp till Senja för att erövra fårrenhetsintyg för Tess räkning. För att få ställa Tess på höstens jaktprov i Norge inkl. Norskt Derby så måste hunden först inneha fårrenhetsintyg. Detta skulle alltså erövras uppe hos Odd Brede Sommerseth på Senja. Samma helg skulle Ofotens fuglehundsklubb äntra Senja för uppflogsträning på Duva med Odd som instruktör. Eftersom jag inte hade för avsikt att köra uppflogsträning så tog jag med mina flugspön i stället, i hopp om att få en chans till lite Laxfiske. När duvträningen började i Lördags tog jag bilen från Odds träningscamp där vi bodde i tält till Lakselva för att kolla om det fanns möjlighet att få tag på fiskekort. Den statliga fisketrygden löstes redan i Bjerkvik på vägen till Senja. Jag kom ner till bron över Lakselva vid zon 1 och klev ur för att få lite information om hur fisket avlöpt det senaste dygnen och uppgifter om var man löste eventuellt kort. Jag gick ut på bron och fick höra ett glatt tillrop bakom mig. Hej Jocke och tack för sist! Jag vänder mig om och möter Christian Berndsens glada smil. Christian och jag har mötts tidigare men inte vid laxälven utan på ett antal jaktprov de senaste åren. Christian bor på Senja vilket jag inte visste tidigare och är dessutom en av grundägarna till Lakselva. Av honom fick jag den information jag behövde för att få mig fiskekort. Det släpps bara två externa kort till zon 1 per dygn. Resten av fiskarna på sträckan var grundägare med årskort. Korten börjar säljas klockan 17.00 på Senja Camping och fisket startas kl 18.00 och pågår ett dygn. Lakselva är en flomälv och laxen kommer alltså in med floden från havet. Jag fick tag på det ena av de två fiskekorten i zon 1 och kunde påbörja fisket. Vi var rätt många som samsades om den ca 250 meter långa sträckan från bron ner till havet, så det blev en del köande under kvällen. Det togs några fina laxar under kvällen på mellan 3,5 upp till 6,5 kg. All lax som fångades var dock rymlingar från kraschade laxodlingar tidigt under vårvintern. Grundägarna var förfärade över utvecklingen. Den odlade laxen sprider CLA till vildlaxen vars smolt inte klarar sig när de kommer ut i havet och får lus på sig. Detta hotar att ödelägga vildlaxstammen. Av 40 fångade laxar denna säsong som startade den 15 juni hade hittills enbart 4 varit vildlax. På min 3:e runda för kvällen vid 23.30-tiden så hade floden höjt vatten nivån i älvens nedre del och ett flertal laxar började visa sig. En fin lax gick upp bakom min fluga och gjorde utfall utan att jag fick kontakt med den. På min nästa runda en timme senare stramade det till i linan och laxen var krokad. Jag reste spöet och den starka fisken gjorde en 30 meters rusning uppströms för att sedan övergå till att tjura vid botten. Efter ett antal små rusningar fram och tillbaka i poolen försökte laxen bege sig de 40 meterna tillbaka ut mot havet och grundområdet vid utloppet av älven. Där övergick hon till att hoppa i ytan och simmade upp i den grunda strandregionen bland vassa stenar. Jag kände att trekroken på tubflugan vred sig i laxens mun och jag blev lite nervös för att fisken skulle slippa lös. 15 minuter efter påslaget så var hon dock lyckligt håvad av en av mina nyvunna fiskevänner vid älven. Kvällens första flugfångade lax var bärgad denna natt och det blev invägning samt inskrivning i fångstboken i vindskyddet. Lax nr: 45 med en vikt på 4,2 kg var tagen på en tubfluga i zon 1. Strax efter min lax var bärgad så stod ett nytt spö i en härlig båge. Denna gång var det en spinnfiskad lax på 6,7 kg som bärgades, tagen på en stor Toby. Av de 5 laxar som fångades denna natt var det enbart min som fångades på fluga. Övriga fiskar togs på antingen skeddrag eller mask. Vid 02.20 började jag känna mig trött och rätt nöjd med kvällen och återvände med bil till mitt tält några mil bort där gänget från Ofotens fuglehundsklubb redan låg och snarkade i sina tält. Efter att ha tagit ur laxen och placerat den längst ner i min kylbag i skuggan så somnade jag skönt i tältet tillsammans med Tarzan och Tess tätt bredvid mig. Jag sov gott den natten och drömde om stora laxar som hoppade.

Inga kommentarer: