måndag 23 april 2007

Tess tog sina första stånd på ripa!!!!
























































































Våren är här! Torneälvens strömfåra har öppnat sig i flera kilometer. Flera 100-tals svanar, gäss och sjöfåglar simmar i det öppna vattnet. Vi har fortfarande ett bra skoterföre efter älvkanten och det har varit turboföre i skogen och på fjället hela helgen. Kallt på nätterna och sol på dagarna. Vi har haft ypperliga förhållanden för hundträning. Jag åkte upp till stugan i lördags och hade under 25 minuter 4 fågelarbeten på Tarzan med resning. Hem till stugan igen och byte av hund. Tess skulle få chansen. Hon söker ut och använder nosen i sitt sök. Hon drar ner hastigheten, revierar tätare med allt kortare slag och tar stånd. Jag ser en riptupp framför henne som flyger i väg innan jag hinner få fram kameran eller resa fågeln med henne. Hon stannar när fågeln flyger och jag rosar henne. Hon söker ut på nytt och drar ner hastigheten
igen, och stöter en riphöna. Hon tvärstannar, jag säger sitt och hon sätter sig. Ripan slår sig ner 100 meter längre fram. Jag skickar ut henne på nytt sök och hon känner fågeln när hon närmar sig björkdungen. Hon stramar till och nyper i ett stilfullt stånd med ena tassen i luften. Jag skidar fram mot henne, försöker få upp kameran men fågeln flyger igen. Tess blir kvar. På väg hem så stöter hon en tjäderhöna som sitter i ett träd. I söndags gick jag ut med Tarzan i en dryg timme och fick ihop 7 fågelarbeten, varav 5 med resning. Mestadels på samma fåglar som tas flera gånger. Jag byter hund och Tess får jobba lite. Full fart framåt och hon springer nästan över en riptupp som flyr i panik. Tess går efter 30 meter. Jag kallar in henne och på väg mot mig så stöter hon en riphöna också. Nu stannar hon tvärt och sätter sig när jag ropar sitt. Jag lugnar ner henne och skickar ut henne på nytt åt ett anat håll. Hon revierar, saktar ner och går över en kant. När jag kommer upp står hon för en riptupp som lättar när jag närmar mig. Denna gång hann jag fota henne på långt håll innan fågeln flög. Vi fortsätter bortåt och hon markerar fågel. Det brakar till och tre tjäderhönor lättar samtidigt från tre olika träd runt Tess. Hon tittar upp och ser förvånad ut. Oj vad skojigt det är med unghund!!

Inga kommentarer: