måndag 16 april 2007

En härlig tur till Hattfjelldal

Rolf och Lenas Tarzankopia: Moski, ligger i bilen.

Rolf skidar i genomslagsföre.
Tarzan, Moski och Tess kämpar på.


Vilja sitter fint i snön och Lori som blev VK-finalens 2:a med en flott VK-premiering väntar lydigt på mat!





Tess i knät hos Roger.



Levi och Reidun koser sig i soffan.



Reidun passade Vilja och Tess när vi andra var på jaktprov sedan lagade hon till en festmiddag på Havskatt( Stenbit), potatis grönsaker och sås. Till det drack vi vitt vin. Tårta med Jordgubbar och Kaffe
blev det också. Ett stort jättetack !!!



Marlene på tur hem till hyttan och barnen i Tengvattnet på lördagskvällen.









Tess och Vilja i lektagen



Det blev en härlig resa med mycket social samvaro när Tarzan, Tess och jag packade bilen och körde ner till Hattfjelldal via Tärnaby. Vi satte oss i bilen efter jobbet på torsdag och åkte ner till Ström, mellan Tärnaby och Joesjö. Där stannade vi hos P-O, Marina, ungarna samt Claes och Majla som firat hela påsken i sin stuga där. Vädret var grått och lite regnigt på fredagsmorgonen men vi tog ändå skidorna och åkte upp på fjället för att släppa Tarzan lite inför jaktprovet i Hattfjelldal. Marina tolkade upp Mattias, Matilda och Klara på fjället med skoter. De åkte sedan slalom i den glesa björkskogen och hoppade i storhoppan. P-O och jag gick med Tarzan, Tess och Tyson som fick söka fågel. Tarzan fixade till ett fågelarbete på två ripor som sköttes galant. Efter att ha skött mitt jobb med hjälp av P-O:s dator, så satte vi oss i bilen och samkörde med Levi och Reidun ner till Hattfjelldal på eftermiddagen. När vi installerat oss i stugan blev det Kaffe och Tårta samt lite vin och ett par öl. Roger Skartland anlände och vi delade stuga han och jag. Med sig hade han sin valp efter Tarzan och Lori. Tess och Vilja busade runt ordentligt.
I VK-kvalet så gick det inte riktigt som jag tänkt mig för Tarzans del. Tarzan gick kanonbra men blev slagen på fågel av makker efter 10 sekunder. Tarzan gick vänster ner och Amigo höger upp i terrängen och pang i stand. Hundarna släpptes på nytt och Tarzan drog ner i hög fart till det område han var i först och gick pang i stand även han. I denna situation så blev jag själv alltför mycket gambler, med facit i hand. Jag reste Tarzan på 25 meters håll mot mig helt i onödan. Han reste i etapper och fågeln gick och Tarzan gick med 10-12 meter innan han satte sig och åkte ut. Jag hade kunnat säkra upp honom och åkt upp bakom honom och rest utan prolem eftersom alla ripor hade varit trygga så långt och även denna. Men, men det är lätt att vara efterklok. Denna miss får jag ta på mig som förare. Det enda positiva i detta var att Amigo sedan vann kvalpartiet och Tarzan var den enda hund som slog Amigo på fågel. Levi fick med sig Lori till final på sök. Lori gick kanonfint sökmässigt. I finalen så försvarade Lori familjens färger med att få till ett fågelarbete och fick ett 2VK, finale. Ett stort Jättegrattis från Jocke, Tarzan och Tess för denna storstilade insats!!!! När detta avgjordes så satt vi redan i bilen på väg in mot Gällivare. På väg hem när vi passerade Sorsele ringde Rolf Abrahamsson som föreslog att vi skulle gå ut och släppa våra bretonvalpar i hop på fjället när jag ändå passerade Gällivare och Koskullskulle. Jag kom dit vid 15-tiden och åkte inte hem förrän vi 20.30-tiden, efter en kanoneftermiddag med en skidtur i solen på fjället, bastubad och en härlig middag. Tess och Moski härjade runt med Tarzan som måste vara en av världens mest tålmodiga hundar.
Moski är nästan en exakt kopia på Tarzan utseendemässigt om man bortser från den korta svansen och med ett härligt positivt kynne med mycket energi. Tack Rolf och Lena för en härlig söndagseftermiddag! Resan från Gällivare till Kiruna gick bra och det var inte svårt att somna!!

Inga kommentarer: