måndag 9 april 2007

Påskdagen - Sol, Aborrar, storgäddor och fågelarbete på tjädertupp!








På påskdagens morgon kom Lennart, Sofie, Elin och Erik upp till stugan för två dagar med skoterturer och fiske, hundträning och fjälliv med god mat och långa dagar på fjället.
Kanonväder!!!! Påskdagen åkte vi mot nordost och småsjöarna bortanför 375:an mot Stalojaure.

Vi fiskade aborre och fick 6 stycken fina! Rätt var det är så river det till i Lennarts spö. Han lägger sig ner och får se en styvt metern lång Gädda! Nytt pimpelspö med tjockare lina och en rapala fäst som en balanspirk! Pang, säger det när storgäddan hugger över wobblern. Efter en stunds kamp på det meterdjupa vattnet kommer rapalan upp ur hålet med raka trekrokar. Ett monster till Gädda! Själv tar jag Tarzan med mig för att söka lite fågel. Jag skidar upp mot fjället
och hittar Tarzan i ett stramt stånd. Jag reser på håll och han går villigt på mot en snötäckt rotvälta. Upp från rotvältan flyger det upp en stor tjädertupp, uppskattningsvis 4,5 - 5 kg tung, mitt framför nosen på Tarzan under resningen. Jag skjuter och Tarzan sätter sig. En kanonsituation som blir helgens höjdpunkt av en stor mängd fågelarbeten på Tarzan. Varför får man inte sådana lägen under jakttid???? Jag släpper på Tarzan igen och han lägger sig på vinden i 200 meter och pang i stånd igen. En hel kull ripor lättar innan jag kommer fram och kan resa.
De sprider ut sig och vi får till ett antal fina fågelarbeten med och utan resning. Vi plockar dem
gång på gång tillbaka till aborrsjön. Det blir stånd, resningar, utredningar på nyslagen fågel som lättar innan resning, ny utredning, utlagd apport och allt går kontrollerat! Jag byter hund och låter Tess söka lite. Hon markerar en del, biter lite på en tall, söker igen och hittar nu ripspår som följs. Hon äter en ripskit och hittar sedan Tarzans tjäderlega som undersöks noggrant. Biter lite på en björk och revierar mot vinden en stund i gen. Vad skoj det är med en 5 månaders valp!

Så småningaom så tar vi skotrarna tillbaka till stugan och en väntande bastu. Middagen blir sen och vi äter inte förrän vid 21.30-tiden. Lennart filear aborre som skall stekas till frukost.



Inga kommentarer: