måndag 31 mars 2014

100 mil i onödan till "Vinterns vackraste äventyr" - Vi fick inte ens start på NM-Vinter 2014

Att åka bil tar också på - Tindra äter Appetitt


På vägen hem från Andöya så träffade jag på Örnen Ernie som satt vid vägen och väntade på mat






"Vinterns vackraste äventyr"- så kallas NM-Vinter på Andöya. Drömmen om att vinna NM-vinter delas av många hundförare med stående fågelhundar, inklusive mig. När Tindra slog till med sitt 1 AK som är inträdesbiljetten till de stående fågelhumdarnas finrum så ringde jag omedelbart till provledningen för NM-vinter och ställde mig på väntelistan, eftersom anmälningsfristen gått ut för länge sedan. Då stod jag på 21 plats på väntelistan. I torsdags morse hade jag avancerat till första plats på väntelistan. Med erfarenhet från många tidigare NM vet jag att de flesta på väntelistan brukar få plats på NM genom att stå på uppropet och lottas in i de partier anmälda ekipage inte dyker upp på uppropet av skilda skäl. Detta hände inte i år. Denna gång sa alla artigt ja, när deras hundar ropades upp. Själv stod jag kvar utan plats när alla de 200 ekipagen sagt ja, och påbörjat färden mot sina olika terränger. 100 mil i onödan blev det denna gång. Som väl var så lyckades Gunnar Guttormsen och Rene´ alldeles lysande och tog sig till final via två flotta 3 VK:n i kval och semifinalI finalen tog det dock stopp och Rene´ rök ut efter  2 tomstånd och efter att ha blivit slagen på fågel en gång. En kanonprestation av Gunnar och Rene´ att ta sig till final som en av de 18 kvar med 200 VK-hundar på start dag 1. Stort grattis på er !!!!! För egen del blev det fiasko där jag och Tindra inte ens fick komma med till start. Nästa helg blir det Tindras VK-debut på Altevatn i stället och där har jag i alla fall plats. En inställd spelning är också en spelning trots allt.......:-)

Inga kommentarer: