tisdag 15 april 2014

VK - debuten blev en kort historia för Tindra:s del på Altevatn

Appetitt - för kräsna hundar

Kjartan gör sig i ordning för start med Lilo. Även Kjartan rök ut tidigt med sin unga ES.
Jaktproven på Altevatn är alltid mycket trevliga och välordnade. Terrängerna är fantastiska och proven blir intima och sociala eftersom alla i princip bor på samma ställe. En höjdpunkt på jaktprovssäsongen. Nu var det äntligen dags för Tindras VK-debut. Terrängen vårt kvalparti skulle ut till blev Vargnäset. En favoritterräng med mycket fågel. 35 km skoteråkning  ut efter Altevatn startade dagen. Jag fick sitta på med Kjartan Lindböl och hans skoter. Vi startade långt bak i partiet men sejouren blev kort denna gång. Tindra åkte ut efter 10 minuter pga hängning på partnern. Något som aldrig hänt tidigare men som kunde förklaras med hennes skendräktighet och hormonerna som spökar. Trist var det dock eftersom Tindra normalt går kanonbra vilket jag även hoppats på denna gång. Under söndagen startade jag Tindra i AK för att ha något att göra medan Ronnie Jansson var ute i ett annat AK-parti med sin Axa. Det slutade med premiering för Tindras del och ett 2:a pris AK. Denna dag gick hon bättre söksmässigt även om jag saknade det där riktiga trycket i hennes sök. Ronnie fick till ett 3:e AK på Axa under lördagens prov. Föret var tungt uppe på Altevatn men stämnngen var fantastisk. Till Jägarmiddagen fick jag Bacalao i stället för Lappskojs vilket var en sann hit :-) Stort tack till Midttroms Fuglehundsklubb för ett flott arrangemang och en trevlig helg även om sortin i VK-debuten blev lite för snar för Tindras del.

Inga kommentarer: