tisdag 25 september 2012

På ripjakt med Nisse och Egil på klassisk mark

Appetitt Hundfoder - för hårt arbetande hundar









För min del startade hundlivet tillsammans med Nisse och Egil för styvt 13 år sedan. Det var min första kontakt med bretonrasen. Under denna jaktvecka blev jag superimponerad av Nisses dåvarande breton Minos. På den tiden hade jag ingen hund, men bestämde mig lite naivt, där och då att jag skulle ha en breton så fort som jag kunde få tag i någon. ( På den tiden så trodde jag att alla bretoner var lika bra som Minos). Med Nisses hjälp fick jag möjligheten att köpa min Suhlegan Tarzan från Öyvind Nagelhus fina uppfödning. Numera så vet jag att alla bretoner kan bli superbra, men att det krävs lite arbete innan man kommer i mål :-) Nåväl nu var det åter dags att fortsätta injagningen av min lilla Tindra på för henne nya marker. Det blev en hel del fina fågelarbeten på henne under dessa dagar. Tarzan jagade med Nisse hela jaktturen medan jag jobbade med Tess och Tindra och Egil jagade med sin pointer "Kim". Begränsat med fågel men det blev en härlig tur som gick till historien av andra skäl och som visade att vi tre glada jägare nu blivit vuxna och ansvarsfulla. För min del så var behållningen jaktmässigt de två ripor som jag fick fälla över Tindra på fina situationer, samt den "Triple" som jag lyckades skjuta över Tess på två skott i en lyckosituation. Fina dagar blev det. Tack Nisse och Egil för fina dagar tillsammans:-)

Inga kommentarer: