torsdag 20 september 2012

Med Mikael och Rasmus på jaktpremiär i vackra Tjautjasjaure

Appetitt - för kräsna & krävande hundar

Jaktpremiären den 25 augusti närmade sig när telefonen ringde. Det var Mikael i Koskullskulle som ringde och frågade om jag hade lust att komma ner till deras stuga i Tjautajasjaure under premiärhelgen och släppa hundarna  tillsammans med honom och Rasmus. Efter en superkort betänketid så var jag på väg. Eftersom jag själv inte hade fått köpa ut jaktkort pga att Länsstyrelsen påstod att jag inte viltrapporterat min 27:e jaktdag under jaktsäsongen den 14 mars 2012, så skulle jag nu inte få köpa jaktkort förrän den 27 augusti. Jakt för min egen del på statens mark var alltså helt uteslutet. Eftersom både Mikaels bretonvalp Thea och min egen Tindra behövde jakterfarenhet så passade detta alldeles ypperligt. Rasmus skulle bära bössan med sig och skjuta över hundarna. Självklart så fick såväl Tarzan som Tess också följa med som fågelfinnare. Det blev en riktigt fin helg. Jag åkte ner till Tjautjas på fredag kväll den 24:e. Trots att jag gick skidgymnasiet i Gällivare under 3 år, så hade jag aldrig besökt Tjautjas. En fantastisk natur mötte mig vid Mikaels stuga vid sjön som närmast kändes som att komma ut i Stockholms skärgård. Jaktmarkerna var inte sämre dom. Fin tjäderskog varvat med kalfjäll och fin ripterräng. Småhundarna våra sökte bra och hade sina möjligheter på både tjädertupp och ripor, medan det var mamma Tess som visade hur det skulle gå till. Två fina fågelarbeten på henne, varav det sista resulterade i att Rasmus snyggt kunde fälla en fin ripa på Tess resning.




Väl tillbaka till stugan så blev det bastu och middag. Tack för en fin jakthelg :-)

Inga kommentarer: