söndag 11 januari 2009

Eftermiddagsregn och ripor som var mycket "lätta på vingarna"

Efter många om och men, och mest i form av grundliga studier av väderleksrapporterna på nätet samt tillhörande funderingar hit och dit, bestämde jag mig för att sticka västerut tidigt imorse för att hinna få några timmars jakt innan regn och hård blåst skulle dra in över de västra fjällen. Varför har alltid väderlekstjänsten rätt när man lovat skitväder? Strax efter klockan nio var jag framme efter en dryg timmes bilkörning. Fint väder och nästan vindstilla till att börja med. Sist jag var uppe i området var föret riktigt bra. Hårt underlag, med lite mjuk drivsnö uppe på det hårda. Sedan sist har det uppenbarligen både blåst hårt och regnat för nu var den mjuka drivsnön förvandlad till en vass isskorpa och underliggande lager av snö hade luckrats upp. Föret var mycket glatt och det lät som att gå runt i ett paket knäckebröd. För hundarnas del var det naturligtvis skarpt för tassar och ben. Jag körde Tarzan och Tess var för sig i dag för att ha en chans att ha koll på hunden i den täta björkskogen. Att släppa två samtidigt i dessa förhållanden om du skall hålla koll på båda hundarna själv hade varit svårt. Både Tarzan och Tess jobbade riktigt bra. Tarzan var i sin stora iver lite yvig i söket till att börja med men efter att jag tagit in söket något på honom så var det inga problem. Tess hon matade på bra och höll kontakten klockrent. Totalt hade jag 5 stånd och två stötar på hundarna sammanlagt. Jag kom dock aldrig i närheten av hundarna. Fåglarna sprang på backen framför hundarna och flög som regel 50 meter innan jag kom fram till hunden. Hundarna var lydiga och det var dock ingen tendens till eftergång på dem. Vid ett tillfälle med Tess på sök så hittade jag henne sittandes i skogen. Efter en snabb check av hund och ripspår så insåg jag snabbt att hon troligtvis stött fågeln och respekterade spontant. Fler glädjeämnen än så blev det inte idag eftersom att regn och hård blåst började dra in i området kring etttiden. Det regnade inte dåligt heller.... Trots tufft och isigt före så höll hundarna uppe söket på ett bra sätt! Sjöblöt kom jag tillbaka till bilen och kunde köra försiktigt hemåt på den hala vägen mot Kiruna

Inga kommentarer: