söndag 13 februari 2011

En kall vacker söndag i Abisko















Jag tog bilen till Abisko för att försöka hitta lite bättre träningsförhållanden till Tess & Tarzan.
Massor av snö överallt i Kirunaområdet och en stabil temperatur under 20-gradersstrecket hade fått mig att känna hundträning som hopplöst. Läget kunde ju inte vara värre i det normalt snöfattiga Abiskoområdet, som även brukar vara lite mildare temperaturmässigt, mestadels i alla fall. Förutsättningarna var dock inte mycket bättre här. Måttliga -18 grader men samma simföre för hundarna var det som mötte mig. Men solen strålade & sken och det var endast lite, lite vind i luften, så jag blev ganska snabbt varm i kroppen i den lösa snön. En mycket vacker dag på fjället. Allt efter att solen sjönk och jag fick skida i skuggan kröp temperaturen neråt i den lägre terrängen. Nere vid bilen så fick hundarna kramp i tassarna medan de väntade på att bli insläppta i bilburen. En vacker men kall dag på fjället var till ända. Inga ripor såg jag till, förutom ett spår efter en singelripa, men hundarna fick i alla fall snöpulsa sig trötta under det dryga 2,5 timmarspasset jag var ute. De sov gott i den varma bilen på väg hem från Abisko.

Inga kommentarer: