tisdag 21 september 2010

Den färgsprakande hösten - i en salig blandning av ripjakt, lingon och höstharr......

























































































Hösten är en härlig tid. Fjäll och natur tycks stå i brand i sprakande färger. Lingonen är mogna, höstharren vakar i älven och hundarna väntar troget och tålmodigt vid ryggsäcken innanför dörren på att vi skall ut för att jaga ripa och tjäder. Fjällturerna blir långa. Man vill liksom inte åka hem. Ena dagen går man i skogslandet och kokar kaffe sittandes under en gran i regnet, nästa dag högt upp på fjället med knallblå himmel och gnistrande solsken. Man slits mellan olika aktiviteter som man bara vill hinna med och uppleva. Höstharr på torrfluga & lingonplockning. Lingonplockningen är väl inte så upphetsande, men det är gott att ha i frysen inför vinterns syltkokning. Efter en dag på harrfiske så behöver hundarna ut och röra på sig igen och för egen del så börjar det klia lite i avtryckarfingret igen. Man vill känna spänningen när hundarna har hittat fågel och tagit stånd, när man smyger upp bakom och försöker komma i ett bra läge innan man skickar hunden på avance........Hösten är en kort men intensiv och härlig tid här uppe i den kalla nord. Kameran bär jag med mig trots att den väger en hel del. Jag vågar liksom inte lämna den hemma uti fall att...Ibland fotar jag och ibland tar någon kompis en bild med min kamera. Bilden med jaktsituationen där Tess reste fågel och jag sköt tog Peter Fjällberg med min Canon EOS 50D under en ripjkat i lördags. Hösten är en härlig tid och vem har egentligen tid att göra annat än att bara ägna sig åt friluftsliv vid sidan om jobbet under denna årstid ??? Inte jag i alla fall............Jag måste bara ut :-)

Inga kommentarer: