torsdag 29 april 2010

Team Almgren/Bakkevold med Cessna och Tess blir farliga i framtiden:-)












Nu är Fuglehundcupen-vinter avgjord. Anne Grethe och Cessna av Sáráhkká som haft en kanonsäsong i UK vann hela UK-cupen på hela 28 poäng. En kanonprestation, med totalvinsten i Arctic Cup 2010 som främsta toppplacering. En fantastisk prestation av ekipaget. Cessna blev därigenom den första breton någonsin som vunnit Norges näst största högstatuslöp för unghundar.

I Fuglehundcupens VK-klass kom min egen breton: Tess på en sammanlagd 8:e plats, med 29 poäng och blev därigenom bästa Breton våren 2010. En prestation som med råge överträffat mina egna mål och förväntningar. Tess har levererat en rad fina VK-placeringar i vinter trots att hon inte är äldre än knappt 3 år och 5 månader. Tess fixade ett 1 VK m./CK på Vannöya, ett 2:a VK Finale på Altevatn, 2:a VK kval Altapröven och pricken över i:et blev senaste helgens 1:a SKL m./CACIT från Abiskopröven. En riktig kanonsäsong för Tess del under hennes debutsäsong i VK.
Tess jaktprovskritik från Abiskoprovet där hon erövrade 1:a SKL m./CACIT:
Tallkaraktärer: 6,6,6,6,4,4,4
Släpptid: 37,5 min
Jaktprovskritik:
Tess går i utmärkt fart och stil. Söker utmärkt. Stånd i slutet på första släpp.
Reser villigt och precist. Lugn i flog och skott. Apporterar mycket bra. Fortsätter hela dagen i ett glimrande sök. En värdig vinnare av segrarklassen som höll högsta klass av hundar från norra skandinavien.
Domare: Rolf Abrahamsson & Ingemar Stöckel
Cessna och Tess blir farliga inför framtiden när de får lite mer rutin. Det ser TEAM Almgren/ Bakkevold fram emot och allmänheten varnas :-))))

2 kommentarer:

Ingeborg sa...

Gratulere så masse med flotte resultater til dere begge! Dere har jo satt Breton skikkelig på kartet! Ha en flott velfortjent vår:))

Joachim Almgren sa...

Tackar så mycket. Jag vi har haft en riktig kanonsäsong i vår, min kära Anne och jag, och i synnerhet Anne som med sin Cessna fick vinna Arctic Cupen som första breton någonsin i historien och jag är så glad att jag fick uppleva detta tillsammans med kjaerestan min.För egen del är jag supernöjd med Tess debutsäsong i VK:n. Nu planerar vi för min flytt upp till Anne i Lakselv. Ha det bra.