tisdag 20 april 2010

Altevatn-Lakselv-Alta blev en fantastisk turné på alla sätt.


















Efter påsk så hade jag planerat för en härlig 1,5 vecka lång turné med två Cacitprov under helgerna och flera härliga dagar i Lakselv med Anne-Grethe och hennes grabbar mellan dessa prov. Vi startade på Altevatn i VK-kvalet under lördagen. Tess gick vidare till final på sök denna dag ute på Vargnäset. Under söndagens final så fixade Tess till ett snyggt fågelarbete och kom på andra plats i VK-finalen som vasnns av Royer Martin Larsen.
Efter avslutat prov så kom jag iväg runt 19.00 på söndagskvällen med destination Lakselv i sikte. Jag klev inte in hos Anne förrän runt 05.30 på måndagsmorgonen. Vi har haft en underbar vecka tillsammans med hundträning på fjället, matlagning på hög nivå med bl.a sushiproduktion och laxsoppa samt massor av kos med Bjarte, Endre och Anders. På torsdag eftermiddag satte vi oss i bilarna och styrde kosan mot Alta och Altapröven och inte minst Arctic Cup för unghundar där Annes breton Cessna hörde till en av de mest namnkunniga hundarna på startlistan, med en hög fina premier i bakfickan. Tess ställdes i VK-kvalet och Cessna i Arctic Cupkvalet. Fredagens VK-kval renderade i ett 2:a VK för Tess del. Vid min sida följde Anne mig under hela denna provdag. Under söndagens finaldag var det min tur att få glädjen att se Arctic cup finalen där Cessna gjorde rent hus på de skygga fåglarna som ställde till besvär för många av de andra finalhundarna. När finalsläppet var färdigt stod Cessna och Anne som lyckliga vinnare och blev Arctic Cupvinnare. Det var för första gången en breton vann Arctic Cupen någonsin.

Denna enastående prestation stod min älskade Anne-Grethe och hennes breton Cessna för. Å så stolt jag är över era prestationer denna säsong. Ni är ett dreamteam och ännu bättre, mitt eget dreamteam!

Grattis Anne och Cessna för Arctic Cup-segern. Detta var er väl unt och välförtjänt!

Inga kommentarer: