onsdag 19 november 2008

Tankar om livet - ett lunchföredrag i Kiruna Kyrka




Det är första gången jag blivit ombedd att dela med mig av mina tankar i en kyrka.
Nog har jag hållit många föredrag i mina dagar, men inget som har varit så personligt som detta.
Temat för dagen var tankar om livet. Jag valde att gå ut och berätta om min utbrändhet och min personlighetstyp, faran med att ställa för höga krav på sig själv i kombination med en positiv
livssyn och en förmåga att se möjligheter i allt samt att tacka ja till allt för många saker samtidigt. Kopplat med mycket entusiasm och engagemang och en stark mål och resultatinriktning är detta både det som skapar framgångskoncept samtidigt som det i många stycken kan vara självdestruktivt. Stunden i kyrkan inleddes med musik i femton minuter. Under denna stund gick många ur publiken fram och tände ett ljus för någon anhörig eller vän som man tänker lite extra på. Ann-Marie Hammarstedt Vilgats spelade och själv hade jag fått välja ett par stycken. Bo Eves psalm var ett av mina önskemål och min entrémusik var "Nu är det gott att leva" av Olle Adolfsson. Budskapet i mina tankar är " Livet är för kort för att skjutas på framtiden"- "Lev livet nu istället för att stressa ihjäl dig på jakten efter lycka imorgon". För vad är lycka ? Titta upp, njut och känn efter: lyckan finns nog närmare än du anar om man bara tillåter sig ta det lite lugnt, stanna upp en liten stund och tänka efter. Om inte annat så finns naturen runt hörnet för de flesta. Gå ut andas djupt och reflektera över livet. Om jag ändå gjort det ett par gånger extra under min mest hektiska period i livet, så hade jag kanske sluppit 10 år av uppförsbacke och en osedvanligt lång väg tillbaka! Sent skall syndaren vakna som det brukar heta! Jag är glad och tacksam över att ha fått komma och berätta om mina tankar om livet i kyrkan!

Inga kommentarer: