lördag 1 december 2007

Tess första riktiga jakt - höstens höjdpunkt!








Tony tog med sig Donna och Bruno, själv så valde jag att fokusera min uppmärksamhet på Tess denna gång. Tarzan fick snällt stanna hemma denna jaktdag. Dagen startade med ett lite trångt sök, troligen beroende på att Tess hittills nästan enbart släppts i skogsterräng och inte riktigt är van att ta tag i den öppna fjällterrängen. Hon är dock bara 10 månader och har förvisso redan ett 40-tal fågelarbeten bakom sig, men jag hade ännu inte fällt någon fågel över henne så långt. Denna första riktiga jaktdag på fjället resulterade i fyra fällda ripor som sköts när det mesta fungerade. Det första ståndet på unghunden är magiskt, likaså den första skjutna ripan. Den första situationen jag fick på henne var ett stramt stillfullt stånd vid ett videris mot en myrkant. När jag närmade mig Tess flög två ripor upp. Den första ripan föll för första skottet och den andra träffades och flög ett par hundra meter innan den gick ner. Tess stod lydigt kvar eller var det av pur förvåning. Första ripan var alltså på ett fågelarbete utan resning men med en hund, komplett lugn i uppflog och skott. So far so good......

Inga kommentarer: