söndag 11 september 2011

På jakttur med Tarzan i färgsprakande höstglöd












Medan mina snälla föräldrar tog hand om Tess & valparna så passade vi på att ta oss ut på fjället för att jaga, fiska & grilla korv under lördagseftermiddagen. Vädret var inte direkt upplyftande när jag hade gläntat lite på gardinerna. Regnet öste ner. Att åka ut på skogsfågeljakt runt Kiruna var inte att tänka på denna dag. Tempot ur sängen blev därför heller inte så högt. Runt lunchtid avgick bilen västerut efter E10:an mot fjällen där det utlovats något bättre väder enligt YR & SMHI än runt centrala Kiruna. Efter Kaisepakte blev det högre i tak och ösregnet hade övergått till duggregn. Blött i skogen var det trots det och tidvis så regnade det ganska bra även här, men inte i samma omfattning som Österut. Tarzan släpptes ut på sök medan vi vandrade ner mot den lilla sjön där vi skulle ha vår bas. Väl framme gjorde vi upp eld och Dharma och Felicia påbörjade fisket. Själv tog jag med Tarzan på en 1,5 timmes jakttur och rundade sjön på min väg mot Torneträsk strand. Här uppe satt fortfarande löven kvar på träden och målade naturen i höstens färger. När Tarzans svans började gå allt fortare och han började smyga så förstod jag att det var fågel i närheten och gjorde mig beredd. Tarzan slog ner snett bakåt i vind för att ta terrängen i rätt vindriktning ytterligare en gång. Då skrattade riptuppen till och flög upp snett bakom mig. Jag snurrade runt och sköt det första skottet som hamnade bakom fågeln för att strax efter få fritt skottfält och tryckte av en andra gång. Ripan var död redan när den tog mark. Ett bra skott ur ett dåligt läge och jag kände mig ganska nöjd. Tarzan apporterade in fågeln som lades i viltsäcken. Mer fågel än så såg vi inte denna dag. När jag återkom till vårt läger skulle det grillas korv och drickas CocaCola. Felicia och Dharma hade haft ett hugg på Felicias lilla barnkastspö i kombination med ett litet trassel på rullen.. Jag redde ut trasslet, knöt på ett lekande och en spinnare för att se om allt var i ordning. Ett kast och pang så högg det. En fin 4 hektos röding som kunde landas utan större problem. Vi blev lite blöta av regnet men hade en fin dag på fjället. Väl hemma anrättades såväl ripan som rödingen och avnjöts med min egen odlade potatis. En fin dag på fjället. Tack Mamma & Pappa för hjälp med valparna :-)

Inga kommentarer: