söndag 28 februari 2010

Mycket jobb för lite ull, sa kärringen som klippte grisen :-)




Efter en kall och gråmulen morgon tog jag bilen upp till Torneträsk för att göra en jaktträningstur med Tess på skidor upp mot Nakerijaure. Minus 15 grader var det vid Torneträsk station när vi startade klättringen upp mot sjön. Att det var länge sedan jag varit ut på en rejälare tur kände jag direkt. Uppe vid trädgränsen släppte jag Tess ut på sök. Hon sökte riktigt bra och fick rejält med mark med sig. Väl uppe vid sjön skidade vi längs sjökanten halva sjön söderut och slog sedan rakt över sjön mot dess västra sida. Där klättrade vi upp och sökte oss norrut upp efter fjällkanten. Tungt före för såväl husse som hund. Tess gick upp och tog ett stånd 100 meter ovanför mig på fjällsidan. Efter lite möda kom jag upp bakom henne. Innan jag hann avancera henne för att resa fågeln, kom den upp ur snön där den låg nergrävd och flög sin kos, 5 meter framför Tess. Jag sköt i luften, Tess satte sig och fick sedan apportera en utlagd medhavd ripa. Vi fortsatte efter kanten och gjorde snart en halvtimmes stopp i den 15 gradiga kylan för att fylla på depåerna. Vi vände tillbaka, förbi arkplatsen och påbörjade klättringen upp mot högplatån igen. Efter klättringen och väl uppe på högplatån började det äntligen luta utför igen och jag kände mig rejält sliten, när vi slutligen nådde bilen. Nu hade kvicksilvret krupit ner under minus 20 grader. Ett fågelarbete utan resning, på en ensam ripgubbe var allt vi såg denna dag, detta trots 4,5 - 5 timmes idogt slit. "Mycket jobb för lite ull sa kärringen som klippte grisen" får sammanfatta dagen :-)) Vackert väder med sol och gnistrande snö. Jag ångrade mitt val av att lämna riktiga kameran hemma och bara ta med mig kameratelefonen. Några stämningsbilder fick jag trots allt....

Inga kommentarer: