söndag 17 januari 2010

En härlig men kylslagen fjälltur med skidor och hundar











Jag tog med mig Tarzan och Tess ut på en 4 timmars träningstur upp på fjället med skidor på fötterna. Det var rätt kallt ute med minus 14 grader och blåst i luften. Spårandet upp på fjället höll mig dock varm. En hel del snö var det i den ospårade terrängen och jag lyckades komma in i ett gytter av bäckraviner fulla av stora stenar på väg upp. Det är tacken när man improviserar lite för att kolla in delvis nya områden. Väl uppe på fjället såg jag Tess gå i stånd högt uppe ovanför en brant fjällkant. Det tog nära nog en kvart innan jag nådde henne och kunde låta henne resa fågeln och skjuta i luften för två ripor som flög upp. Ett fint arbete som kröntes med en korrekt apport på utlagd ripa. Det var det enda i fågelväg som hände på 4 timmar frånsett några gamla ripspår som observerades. Både Tarzan och Tess gick bra i det kalla vädret och bitvis tunga föret som rådde. En härlig dag på fjället som nu har krönts med söndagmiddag bestående av stekt röding. En fin avslutning på veckan, må jag säga :-)

Inga kommentarer: