onsdag 7 maj 2008

Sikfiske på övertid











Det blev ett par kvällars sikfiske även i år. Som de senaste åren har mitt eget sikfiske inskränkt
sig till de allra sista dagarna med skoterföre och efter att det bästa dagarnas fiske hunnit passera. Detta får jag skylla på jaktträningen med mina hundar som prioriterats högre de senaste åren. Tiden fram till den 30/4 fylls med hundträning, därefter kommer sikfisket.Trots trögt fiske och en del ringrost så blev det totalt 14 sikar med gemensamma krafter. För första gången sedan 1978/79 när jag äntrade sikisen första gången, så trampade jag igenom isen i år. Jag undkom med en rejäl smäll på revbenen men blev inte ens blöt igenom kläderna trots att jag åkte ner till midjan. Jag kunde lungt fortsätta kvällens fiske ytterligare två timmar utan att frysa. Lennart, Tor och jag var uppe och fiskade vid iskanten tillsammans frdag kväll, medanLennart och jag fiskade även under lördagskvällen. Samma kväll som jag fick mig ett ofrivilligt dopp.