måndag 21 maj 2007

Nu börjar det våras även i Riksgränsenområdet









Senvår och sommar i Vassijaure/Riksgränsenområdet brukar innebära något sämre skid och skoterföre i någon månad innan det återgår till full vinter igen. P-O med familj, Nisse med Allina och Måns och undertecknad med hundarna två var i Vassijaure och Riksgränsenområdet för säsongsavslutning hela helgen. De övriga snärtade överspänt i pisten och försökte se coola ut medan jag och hundarna tog oss ut på en rejäl skotertur i fredags kombinerat med pimpelfiske och skidåkning med hundarna på fjället. Samt en tur till Kärkevagge på skidor i söndags.

Hyggligt bra skoterföre om man bara är noggrann med vägvalet. Denna tid på året är detaljerad lokalkännedom skillnaden mellan succé och fiasko och det är en hårfin gräns däremellan. Själv satte jag fast skotern och kälken i vatten och snösörja på "lillgrisen" där isen inte flutit upp ännu, och där jag vis av tidigare erfarenheter sedan 30 år tillbaka borde ha tagit det säkra före det osäkra och kört runt sjön längs stranden. Med hjälp av spade och lite hjälp från en fiskande kollega så tog jag mig lös rätt snabbt om än med vatten i mina meindlkängor. Vattnet på sjön gick upp till knäna. Rödingen lyste med sin frånvaro men vädret var kanon och snön bar för hundarna och mig när vi skidade runt på fjället. I Lördags var det blåsigt och lite regnigt på förmiddagen så då blev det en tur till ett grönskande Narvik för hela gänget som avslutades med After Ski på "hyllan" i Riksgränsen. I söndags blev det turskidor in i Kärkevagge, bland fjällripor och med solen pressandes i ansiktet hela dagen. En härlig helg i vanlig ordning.

1 kommentar:

Monica sa...

Hej Jocke!
Härliga bilder och upplevelser i fjällen.
Vi njuter av stockholmsvår!!!
Grattis på födelsedagen!
Lillemor o Monica